Ακολουθήστε μας

Ο ρόλος του Σχολικού Τροχονόμου σε Φανάρι

Λόγω επαγγελματικού αντικειμένου, δίνω ιδιαίτερη προσοχή καθημερινά και σε θέματα ρύθμισης κυκλοφορίας & οδικής ασφάλειας. Για ένα από αυτά,

την κυκλοφοριακή ρύθμιση με σχολικούς τροχονόμους σε διάβαση πεζών με φανάρι, θεωρώ σκόπιμο να κάνω κάποιες επισημάνσεις,με την ελπίδα να προβληματίσουν ιδιαίτερα όσους ασκούν τέτοια καθήκοντα και ζουν καθημερινά την παρακάτω εικόνα : 

  • Μόλις καταφθάνουν γονέας-μαθητής στο πεζοδρόμιο, αμέσως ο σχολικός τροχονόμος πατά το σχετικό «μπουτόν» ενεργοποίησης πράσινου πεζών.
  • Περιμένει λίγα δευτερόλεπτα κι αν δεν ανάψει γρήγορα, σηκώνει πινακίδα stop και σταματά τους οδηγούς στο πράσινο, για να περάσουν με κόκκινο γονείς-μαθητές.
  • Με την κίνηση αυτή, ναι μεν περνούν με ασφάλεια οι πεζοί αλλά επειδή είχε πατήσει νωρίτερα το «μπουτόν» ενεργοποίησης πράσινου πεζών, μετά από κάποια δευτερόλεπτα ανάβει κόκκινο οχημάτων, δίχως να περνά κάποιος πεζός.

Το αρνητικό αποτέλεσμα αυτής της κίνησης, είναι η αρκετά συχνά, άσκοπη καθυστέρηση οχημάτων με τον σχετικό εκνευρισμό των οδηγών και τα κοσμητικά επίθετα προς τους σχολικούς τροχονόμους. 

Για την αποφυγή αυτής της αρνητικής εικόνας, θέλω να υπενθυμίσω στους σχολικούς τροχονόμους πως σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο άσκησης αρμοδιοτήτων τους αλλά και από τις διατάξεις του ΚΟΚ προβλέπεται ότι:«O σχολικός τροχονόμος ρυθμίζει την κυκλοφορία, διακόπτοντας τη ροή οχημάτων, όπου υπάρχει σημασμένη διάβαση πεζών…».

Σε καμία όμως περίπτωση από την υφιστάμενη νομοθεσία, ο σχολικός τροχονόμος δεν προβλέπεται να διακόπτει τη ροή οχημάτων σε θέση όπου υπάρχει σηματοδοτούμενη διάβαση πεζών.

Για τους μη γνωρίζοντες τεχνική ορολογία, θα διευκρινίσω ότι η σημασμένη διάβαση έχει μόνο σήμανση με πινακίδες & διαγραμμίσεις, ενώ η σηματοδοτούμενη έχει Φωτεινό Σηματοδότη(ΦΣ).

Αντιθέτως μάλιστα, σύμφωνα με τον ΚΟΚ, επισημαίνεται ότι μόνο τα σήματα του τροχονόμου της Αστυνομίας, υπερισχύουν όλων των άλλων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων (πχ φωτεινή σηματοδότηση, πινακίδες, διαγραμμίσεις). 

Με άλλα λόγια, ο σχολικός τροχονόμος καλό είναι να συνειδητοποιήσει ότι σε καμία περίπτωση το σήμα «STOP» με την φορητή πινακίδα του, δεν προβλέπεται να υπερισχύει των υφιστάμενων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Δηλ. δεν επιτρέπεται σε περίπτωση ύπαρξης φωτεινού σηματοδότη, να αγνοεί την ύπαρξη του «πρασίνου» για τα οχήματα και να ενθαρρύνει μαθητές & γονείς να περνούν με «κόκκινο» πεζών, εκτός κι αν δε λειτουργούν τα φανάρια.

 Με μια τέτοια λογική αυξάνονται οι πιθανότητες να δούμε και την παρακάτω σκηνή ατυχημάτων:

Σχολικός τροχονόμος σηκώνει STOP σε οδηγό ΙΧ ενώ έχει πράσινο, αυτός φρενάρει, τα παιδιά διέρχονται με ασφάλεια, αλλά πίσω από το σταματημένο ΙΧ έχουν προκληθεί συγκρούσεις οχημάτων…

  • Ποια η ευθύνη του σχολικού τροχονόμου σε μια τέτοια δυσάρεστη κυκλοφοριακή εξέλιξη σύμφωνα με τον ΚΟΚ;
  • Με τι δικαίωμα σταμάτησε τα οχήματα σε φάση πρασίνου;

Κλείνοντας θα αναφέρω όμως και την ιδανική εικόνα που έχω δει σε διελεύσεις μαθητών:

  • Σχολικός τροχονόμος κρατά σε αναμονή στο πεζοδρόμιο γονείς-μαθητές και πατά το σχετικό «μπουτόν» ενεργοποίησης πράσινου πεζών.
  • Περιμένουν με υπομονή και μόλις ανάψει πράσινο πεζών, τους περνά απέναντι, δίχως να προκαλεί δυσαρέσκεια στους οδηγούς.

Η επιλογή της ιδανικής εικόνας αντί της αρχικής, από τους σχολικούς τροχονόμους δεν είναι δύσκολο να υιοθετηθεί και μόνο θετικό αντίκτυπο θα έχει…! 

Για το alsosnews.gr
Νεοκλής Τσούνης
Πολ/κός Μηχ/κος

Βρισκεστε εδω